„Otázky prevence jsou součástí obsahu výuky náboženství, která v každé etapě zahrnuje posílení důstojnosti každého člověka a vytváření dobrých mezilidských vztahů,“ říká v rozhovoru s KAI dr. hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Projekt „V bezpečí (Bezpieczni)“ je série scénářů pro hodiny náboženství s audiovizuálními materiály, jejichž cílem je poskytnout odpovídající nástroje jak učitelům náboženství, tak žákům. Je to výsledek spolupráce Nadace sv. Josefa a Komisí pro katolické vzdělávání Polské biskupské konference.

Dawid Gospodarek: Proč může být katecheze dobrou příležitostí pro edukaci prevence sexuálního zneužívání?

Dr. hab. Aneta Rayzacher-Majewska: Katecheze – v podstatě výuka náboženství, poněvadž právě s myšlenkou na ni materiály vznikly – může být dobrou příležitostí k takové edukaci s ohledem na poměrně velký rozsah příjemců. V posledním roce bylo na výuku náboženství zapsáno skoro 80 % dětí a mládeže. Bylo by obtížné oslovit tak širokou skupinu v rámci farní katecheze, ačkoli vypracované materiály mohou být využily i při takových setkáních.

Výuka náboženství, na které katecheta probírá navržené otázky, je součástí výchovného poslání školy, a sám vyučující může při výuce využít pomoc školních odborníků: psychologa, pedagoga nebo výchovných poradců. Tato spolupráce může přispět k lepšímu pochopení obsahu dětmi a mladými lidmi -  pokud několik lidí bude o něčem hovořit shodně, bude to svědčit o významu sdělení. Kromě toho jsou otázky prevence součástí obsahu výuky náboženství, který v každé etapě zahrnuje posílení důstojnosti každého člověka a vytváření dobrých mezilidských vztahů.

Kdo projekt „V bezpečí“ připravil?

Projekt „V bezpečí“ je výsledkem spolupráce Nadace sv. Josefa s Komisí pro katolické vzdělávání Polské biskupské konference, která zodpovídá za výchovu dětí a mládeže. O přípravu materiálů jsem byla požádána jako konsultantka téže komise. Úkol provázely určité obavy, především kvůli závažnosti obsahu, ale experti nadace mi poskytli podporu v meritorních otázkách a zároveň autonomii při volbě kolektivu autorů i v katechetických záležitostech. Dvacet let v oblasti katechetické práce v mateřských školách a v různých typech škol mi dodala odvahu k rozhodnutí. Ve své práci jsem měla redigovat příručky pro výuku náboženství a další didaktické materiály. Ke spolupráci jsem pozvala další zkušenou osobu paní Aleksandru Bołoniak, která mnoho let pracovala v časopise „Katecheta“ a připravila řadu katechetických publikací ve spolupráci s rozmanitými nakladatelstvími. Projekt „V bezpečí“ není jen scénářem lekcí – k těm jsou připojeny na webových stránkách dostupné podcasty pro učitele náboženství a další materiály o zneužívání. Celek koordinoval o. Karol Faj.

Pro jak staré žáky materiály jsou?

Materiály byly vypracované pro všechny stupně vzdělávání, čili pro žáky základních škol a dalších navazujících. Pro každou třídu byly připraveny dvě lekce. Aby materiály mohli využívat jak učitelé náboženství na gymnáziích, tak na technických a průmyslových školách, jsou v úvodu uvedeny rady pro využití scénářů v různých typech škol s ohledem na obsah učiva a počet vyučovacích hodin.

Tyto materiály budou užitečné pouze při výuce náboženství nebo mohou je využít i jiní pedagogové?

Ačkoli byly materiály vytvořené pro žáky navštěvující hodiny náboženství a jejich koncepce je pevně zakotvena v učebních osnovách tohoto předmětu, scénáře mohou být využívány i dalšími učiteli nebo odborníky. Jsou to návrhy, k nimž je třeba přistupovat flexibilně a rozvinout je podle vlastního plánu, ale také je možné využívat nabízená metodická řešení v rámci jiných hodin či aktivit, a to v celku nebo z části. Školní výchovné poradny, ale i katechetické rady ve farnosti mohou kreativně využívat materiály v rámci rekolekcí, dnů ztišení či dalších formačních setkání.

Co obsahují plány výuky a připravené materiály?

Scénář každé lekce obsahuje instrukce nutné k efektivní přípravě a vedení setkání, jako jsou katechetické cíle inspirované osnovami náboženství: obecné a specifické požadavky, jež popisují očekávané výsledky žáka v oblasti teorie a praxe. S ohledem na výchovný charakter materiálů jsou v každé lekci uvedeny výsledky předpokládané v rovině postojů. Pro ulehčení práce katechetů jsou popsány metody práce a didaktické prostředky, které je třeba připravit před lekcí, přičemž některé z pomůcek jsou uvedeny ve scénářích nebo na internetových stránkách.

Pro žáky 1. a 4. tříd základní školy materiály obsahují také krátké příběhy, díky nimž se žáci snadněji vcítí do uváděných situací. Příběhy může učitel buď číst nebo přehrát, protože na internetové stránce jsou k dispozici audio verze. K některým scénářům jsou přidány rady pro učitele nebo návrhy četby, díky které budou na daná témata lépe připraveni.

Cennou pomocí pro katechety a všechny ostatní, kteří setkání povedou, jsou podcasty. Obsahují výpovědi expertů o rozmanitých tématech spojených s otázkami probíranými při lekcích. Je třeba zdůraznit, že projekt „V bezpečí“ nevyžaduje od katechetů, aby rezignovali na naplánovaný program lekcí. Otázky prevence byly záměrně umístěny do existujícího programu výuky náboženství a rozšířily je o preventivní rozměr.

 

Zdroj: https://www.onet.pl/informacje/kai/aneta-rayzacher-majewska-prewencja-wykorzystywania-seksualnego-wpisuje-sie-w-program/jx69bwh,30bc1058

Materiály o projektu „Bezpieczni“ najdete na www.katecheza.fsj.org.pl